duminică, 3 octombrie 2010

RUACH SI NESHAMA


2. RUACH - sau Lumea Formarii.
RUAH insemneaza "vant" sau "spirit". Este asociat cu constiinta elementara si cu informatia care circula prin simturile noastre. La oameni RUACH este legat de vorbire si emotii, ambele circuland in mod constant prin corpul nostru. In timp ce NEFESH este asociat cu constiinta corpului, constiinta fizica, RUACH este mai degraba corelat cu simtirea emotionala. Spiritualitatea noastra isi are fundatia pe nivelul RUACH al sufletului. Ne "misca" pana la lacrimi un poem, o privire, o opera de arta sau un simplu moment in natura. Iubirea pe acest nivel este mai reala pentru noi, si dureaza mai mult. Intelegerea noastra despre scopul vietii si semnificatia ei depinde mult de cum si cat hranim acest aspect al sufletului nostru, RUACH.
Hrana pentru RUACH este constituita de modul cum ne traim viata, unde ne petrecem timpul liber, si ce material asimilam prin simturile noastre. Asa cum corpul fizic este sustinut de hrana, sufletul este sustinut de experienta. In multe traditii mancarea este clasificata pe calitati, cum ar fi "cu efect stimulant", "calmant", "intaritor", "energizant", etc. Tot in acelasi mod, experientele noastre ne afecteaza spiritul.
Atunci cand RUACH ajunge la elevarea sa cea mai inalta, ajungem la gradul de intelegere numita Ruach ha-kodesh, sau "Spiritul Sfant". Este o stare de spirit care transcende realitatea obisnuita, cu acest Spirit putand trai in alte dimensiuni ale realitatii si capata o perspectiva clara a vietii asa cum urmeaza ea sa se desfasoare. Toti profetii biblici au avut Ruach ha-kodesh, si darul profetiei este una din aspiratiile cu care se intra in contemplatie intensa in Judaism.

NESHAMA - Lumea Creatiei.
Cuvantul NESHAMA isi are radacina in cuvantul evreiesc "nshm", care insemneaza "suflare". Acest nivel al sufletului este asociat intelegerii inalte si taramului angelic. Este o calitate clar definita in constiinta umana, si in Zohar este descrisa in felul urmator:
"NEFESH si RUACH sunt impletite vizibil una cu alta, in schimb NESHAMA este situata intr-un loc greu de descoperit sau definit, ea avandu-si sediul in insusi caracterul unei persoane. Atunci cand o persoana se straduieste sa traiasca o viata caracterizata prin puritate, persoana respectiva este asociata cu NESHAMA Sfanta. Daca insa persoana nu se straduieste sa obtina puritatea si corectitudinea in viata, persoana este animata numai de doua grade ale sufletului, NEFESH si RUACH. Desi fiecare avem puterea de a dezvolta aspectul NESHAMA al sufletului nostru, nu stim sigur ca o vom putea face. De ex.daca ne gandim la un cuptor de olar, stim ca se cere o anumita temperatura si o anumita durata de timp pentru a obtine smaltuirea unei piese de ceramica, si daca aceste conditii nu sunt indeplinite smaltuirea nu va reusi.
Privind lucrurile din perspectiva spirituala, focul vietii noastre este alimentat cu combustibilul dat de actiuni constiente si cu oxigenul dat de viata traita in curatenie. Ne trebuie un amestec potrivit al acestor doua conditii pentru a obtine o temperatura suficient de mare pentru a vitaliza potentialul sufletesc mai inalt, si numai dupa ce aceste conditii sunt indeplinite putem avea acces la expandarea constiintei posibila pe nivele mai inalte.
Cu toate ca puterea noastra de a hrani nivelul cel mai inalt al sufletului nostru nu ne este garantata, se presupune ca scopul existentei umane este de a fi parintele acestui foarte inalt obiectiv.
In Zohar scrie: "La inceput o persoana are un NEFESH". In continuare persoana devine incoronat/a cu gradul sufletesc care se sprijina pe NEFESH, respectiv RUACH. In continuare un grad superior care le eclipseaza pe celelalte - NESHAMA - se instaureaza deasupra lor, si persoana devine vrednica sa intre in Lumea care urmeaza. NEFESH nu poate exista fara ajutorul lui RUACH, si RUACH la randul sau este sustinuta de NESHANA. Acestea trei formeaza o unitate, ilustrand faptul ca viata omeneasca nu este completa fara NESHANA.
NESHANA izvoraste insa dintr-o sursa mai elevata, spre deosebire de RUACH care porneste dintr-o sursa ceva mai putin subtila. Cand insa aceste doua surse se unesc, apare o stralucire celesta care se numeste "Lampa". In Proverbe scrie "Lampa Divina este NESHANA umanitatii". In multe aspecte NESHANA reprezinta un aspect esential al creatiei, fiind un aspect al sufletului care este in contact direct cu Sursa Divina a Vietii. Prin NESHANA si prin nivelele si mai inalte ale sufletului omul se manifesta ca partener al Divinitatii in actiunea de creatie continua.
NESHANA este de esenta pura; ea nu poate fi murdarita, si cand omul moare, ea se intoarce imediat la Sursa ei Divina.

VA URMA...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu